Uczeń z objawami dysleksji rozwojowej potrzebuje zwiększonego zainteresowania nauczycieli. Pracować z nim należy systematycznie, wykonując różne ćwiczenia połączone z analizą ortograficzną.Taka praca może się odbywać w ramach zajęc lekcyjnych, a także na zajęciach wyrównawczych.Te ostatnie są cenną pomocą przy nadrabianiu braków i utrwalaniu zaległości.
Scenariusz zajęć wyrównawczych z języka polskiego.
Cele operacyjne:
-uczeń zna zasady ortograficzne z ó, rz
-stosuje prawidła pisowni w określonych wyrazach
-czyta ze zrozumieniem polecenia
-samodzielnie redaguje zdania
Metody: praktycznego działania, słowna
Formy: praca zespołowa, indywidualna
Pomoce: karty pracy, tablice poglądowe, krzyżówka
Uproszczony tok zajęć:
1.Powitanie
2.Nawiązanie do tematu zajęć.
3.Podanie tematu i celów zajęć.
4.Praca na tekście “Królewna Różyczka” -podział grupy na dwa zespoły
“Królewna Różyczka”
Królewna Różyczka nie posłuchała rodziców. Wymknęła się spod opieki dworzan i krętymi schodami wbiegła na wysoką wieżę. Wędrówka zakończyła się pomyślnie. W malutkim pokoiku siedziała zła wróżka. Przędła nić na kołowrotku. Nastrój księżniczki bardzo się poprawił. Różyczka chciała spróbować, jak się to robi, ale gdy tylko wzięła wrzeciono do ręki, ukuła się w palec i zasnęła na sto lat. Razem z nią usnął cały dwór: król, królowa dworzanie, służba, zwierzęta domowe, a nawet przyjaciółka królewny-ruda wiewiórka. Wokół zamku wyrósł gęsty, różany płot, broniący dostępu śmiałkom.
a)Przeczytaj uważnie tekst i odpowiedz na pytania. Jedna osoba czyta pytania, druga na nie odpowiada.Potem następuje zmiana.
-Dokąd wymknęła się królewna Różyczka?
-Kogo spotkała na wieży?
-Co robiła wróżka?
-Co przydarzyło się królewnie?
-Jakie to wydarzenie miało skutki?
-Co wyrosło dookoła zamku?
b) I zespół- w tekście podkreślcie 8 wyrazów z ó
II zespół- w tekście znajdź przynajmniej 3 wyrazy, które zawierają ó wymienne. Wypisz je.
Po wypisaniu tych wyrazów uczniowie podają formy, w których doszło do wymiany.
c)I zespół- w podanym ciągu wyrazów ukryły się wyrazy z ó. Wypisz je i podkreśl te, które pochodzą z tekstu.
Jkhukrólnuyfrgóraburakbórmjuldwórloikowokółmtgyudółjmkkoenastrójmkoewróżba
II zespół- od podanych wyrazów utwórz przymiotniki
król-
nastrój-
róża-
d)I zespół-rozwiąż rebusy
król+owa=
wę+zdrów+ka=
wiek+wióry+ka=
nas+trójka=
w+róża+bas=
II zespół-w podanych wyrazach ukryły się inne. Znajdź je i zapisz.
wiewiórka-
nastrój-
królowa-
wędrówka-
wróżka-
5.Rozwiązywznie krzyżówki z rz.
Uczniowie kolejno podchodzą do tablicy i wpisują odgadnięte hasła.
1.Może być rzeki albo talerza.
2.Czasami ciągnie ją traktor lub samochód.
3.Zielone, szumiące, rzucające cień.
4.Brzęczący owad.
5.Jesienią wyruszamy do lasu na ich poszukiwanie.
6.Siedzimy na nim przy stole.
7.Jest w dobrej komitywie z ćwikłą.
8.Straszny krzyk.
Jaka zasada ortograficzna jest tutaj przedstawiona?
6.Ćwiczenie językowe “Kto, co to jest”
“ma koronę i rządzi królestwem”- król
“skacze zwinnie po drzewach”-wiewiórka
“zarówno oswojone, jak i dzikie” – zwierzęta
“kolczasta ozdoba ogrodów” – róża
“chodzenie po górach” – wędrówka
“ktoś na pogaduchy od serca” – przyjaciółka
“ukuła się nim w palec księżniczka”- wrzeciono
Odgadnięte wyrazy uczniowie zapisują na tablicy.
6.Ćwiczenia w ustnym redagowaniu zdań.
Wybierzcie jeden wyraz zapisany na tablicy i ułóżcie z nim zdanie.Proszę to zrobić ustnie.
7.Zabawa “Psotny krasnal”.
Każdy zespół otrzyma kartę, na której psotny krasnal poprzestawiał litery lub sylaby. Naprawcie jego błędy
.
I zespół – przestawienie sylab
mio rze sło , ko jarz le , kół jas ka, ków ka ma mio rze sło , ko jarz le , kół jas ka, ków kama
II zespół- przestawienie liter.
p y rz o r a d, w z ó k e , a ł p ó k , ł o ó w k e
Odczytajcie utworzone wyrazy.
8.Ćwiczenie “Ortograficzny ogródek”
Każdy z was otrzyma kartę pracy.Proszę zapoznać się z instrukcją i wykonać ćwiczenie.
I zespół
W kwiatach ukryły się części wyrazów. Wpisz je w odpowiednie miejsca tak, aby utworzyć wyrazy. Będą one nazwami owoców, kwiatów lub warzyw.
po .....ka , ......kiewka , ....ża , .....kwinia, ja....bina
II zespół
Jakie kwiaty, owoce lub warzywa można zasadzić na klombie? Na każdym płatku wpisz nazwę kwiata, owocu lub warzywa. Obok kwiatów masz wskazówki, które pomogą Ci w odgadnięciu nazwy.
-podobny do węża, znakomity na mizerię
-królowa kwiatów
-amerykańska, podobna do jagody
-ma większe strączki od grochu,
-często po nim boli brzuch
-wiosenne warzywo do chrupania wiosenne warzywo do chrupania
-jest w dobrej komitywie z ćwikłą jest w dobrej komitywie z ćwikłą
-pyszny owoc z duża pestką
-z niej korale
9.Odczytanie powstałych wyrazów. Podział wyrazów na sylaby.
10.Zabawa w detektywa.
Który wyraz nie pasuje do danej grupy? Wyjaśnij, dlaczego?
I zespół
a)przygoda b)pióro
trzask ósemka
rowerzysta stół
brzoza podróż
II zespół
a) morze b) klasówka
rzemiosło majówka
marzec zasuwka
dworzec ciężarówka
I zespół-wybierz 3 wyrazy i ułóż z nimi zdania.
II zespół- wybierz 5 wyrazów i ułóż z nimi zdania.
11.Na zakończenie zajęć rozwiążemy kilka zagadek
.
a)Jakie zwierzątka mają wiórki?
b)który ptak ma kółka?
c)Co robi rzeka?
d)Co to za rządek?
e)Jaka atmosfera ma strój?
f)Który ser ma róg?
12.Podsumowanie zajęć
Na dzisiejszych zajęciach utrwaliliśmy reguły ortograficzne z ó i rz .Mam nadzieję, że ćwiczenia były interesujące. Które z nich podobało się wam najbardziej?
Opracowała: Sylwia Łąkowska |